Coachend leidinggeven: zo helpt u uw medewerker vooruit

Door Sylvie Bracqué - 6 juni 2018 - Leestijd: 3 minuten

Generatiemanagement

Een driejaarlijkse meting door de SERV toont aan dat vijf op de zes medewerkers in Vlaanderen aan hun leidinggevende ook een goede coach hebben. Die stimuleert zelfontplooiing en autonomie, en brengt zo het beste in zijn team naar boven. Hoe maakt u hier concreet werk van?

Bij coachend leidinggeven ligt de klemtoon op de medewerker als individu. U geeft hem of haar de ruimte en steun om zich te ontwikkelen, bij te leren en op een zelfstandige manier bij te dragen aan de organisatie. Dat plaatst u als leidinggevende voor een bijkomende uitdaging: enkel sturen volstaat niet. Deze vijf tips zetten u op het juiste spoor.

1 – Ken uw medewerker en zijn interesses

Om een medewerker optimaal te coachen, moet u in de eerste plaats weten wie u voor u heeft. Waar is hij of zij goed in, wat boeit en drijft hem? Zo schat u makkelijk in waartoe hij bereid is en waarop u hem het best laat werken. Best besteedt u hier voldoende aandacht aan zonder zijn concrete taken uit het oog te verliezen. Uit dit aandachtspunt volgt vanzelf een tweede: wat hij in zijn mars heeft. Eens u ook op de hoogte bent van de ervaringen, kennis en vaardigheden van een medewerker, kunt u daar maximaal op inspelen.

2 – Geef leiding op maat

In wat ze willen en kunnen, zijn medewerkers erg verschillend. De jongste generatie heeft doorgaans weinig ervaring en kan dus wel wat inhoudelijke steun gebruiken. Medewerkers die al langer in dienst zijn, kunt u meer hun gang laten gaan. Kortom, er is meer dan één coachende stijl. Als leidinggevende richt u zich immers tot het individu. In functie van zijn competenties en motivatie kiest u voor een bepaalde communicatiestijl:

  • Hij of zij is heel competent, maar weinig gemotiveerd: u coacht en overlegt.
  • Hij of zij is minder competent, maar zeer gemotiveerd: u stuurt bij en overtuigt.
  • Hij of zij is heel competent en is zeer gemotiveerd: u delegeert en laat los.
  • Hij of zij heeft is minder competent en is weinig gemotiveerd: u geeft instructies en controleert.

3 – Begrijp en word begrepen

Los van ‘willen en kunnen’ is het belangrijk dat u met uw medewerkers in dialoog treedt. Hun ervaringen vormen immers waardevolle input voor u. Het beste stelt u hem open vragen: zo zet u uw medewerkers aan tot zelfreflectie. Een techniek die hierbij helpt, is de zogeheten STARR-methode:

  • Situatie: wat heeft uw medewerker meegemaakt?
  • Taak: hoe kijkt uw medewerker naar zijn rol? welke verantwoordelijkheden en taken ziet hij voor zichzelf weggelegd?
  • Actie: wat heeft uw medewerker tot op vandaag gepresteerd?
  • Resultaat: wat hebben zijn acties opgeleverd?
  • Reflectie: wat heeft uw medewerker concreet geleerd? Maar ook: waar liep hij tegenaan?

Als u interesse en begrip toont, kunt u van uw medewerker hetzelfde verwachten. Maar: daar zijn grenzen aan verbonden. Naast coach blijft u natuurlijk leidinggevende, dus u doet er goed aan om een professionele afstand te bewaren. Hoe positief het ook mag zijn om over zijn persoonlijke behoeften en problemen in gesprek te gaan, u kunt er niet altijd rekening mee houden. Dan is het belangrijk te luisteren en duidelijk de grenzen af te bakenen van je rol als leidinggevende.

4 – Zet in op actief leren

Een coachend leidinggevende ziet in dat alle medewerkers nog kunnen en moeten bijleren. Ook medewerkers die het goed doen, hebben dus nog begeleiding nodig. Neem hierin het voortouw en zorg dat u aanspreekbaar bent. In een kleine onderneming kent iedereen elkaar persoonlijk. Medewerkers schrikken er niet voor terug om u feedback te vragen. In grote organisaties ligt de drempel hoger en doet u er goed aan te benadrukken dat uw deur steeds openstaat.

5 – Streef naar zelfstandige teams samen

Van chef naar coach: het is makkelijker gezegd dan gedaan. Niettemin bieden zelfstandige teams mogelijkheden op vlak van zelfontplooiing en resultaatgerichtheid. Binnen zo’n team neemt elke medewerker – binnen een afgesproken kader – een verantwoordelijkheid op. Op die manier krijgt iedereen de kans om zijn vooropgestelde doelen op zijn manier én in samenspraak met anderen te bereiken. Zelfstandige teams kunnen elkaar ook rechtstreeks feedback geven op de werking, wat maakt dat de dingen die moeten gebeuren, daadwerkelijk gebeuren.

Coachend leidinggeven werpt zijn vruchten af, zoveel mag duidelijk zijn. Hebt u als leidinggevende oog voor individuele noden en interesses, dan gaat uw team er enkel op vooruit – en daar zijn ook uw medewerkers blij om.

Banner newsletter NL


Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen