Hoezo, Blue Monday? Werktevredenheid op hoogste peil in 10 jaar

20 januari 2020 - Leestijd: 4 minuten

Motiveren & engageren

Maandag 20 januari is het weer Blue Monday, zogezegd de meest deprimerende dag van het jaar. Al hoef je je als werkgever geen zorgen te maken dat de januariblues van sommigen een jaar blijft nazinderen. Uit de jaarlijkse werknemersbevraging van SD Worx, een toonaangevende Europese aanbieder van people solutions, blijkt namelijk dat de werktevredenheid bij de Belgische werknemers in 2019 nooit hoger lag in de voorbije 10 jaar.

werktevredenheid engagement blue monday

Al ruim een decennium staat de derde maandag van januari beter bekend als Blue Monday. De euforie van de eindejaarsfeesten is achter de rug, voor velen is het back to reality en de volgende vakantie lijkt vaak nog veraf. Geen wonder dat medewerkers het even niet meer zien zitten. Al lijkt Blue Monday eigenlijk vooral een gewiekste marketingtruc om meer reizen te verkopen.

De Belg is een tevreden werknemer

Als werkgever hoef je je geen zorgen te maken als een medewerker toch last heeft van een baaldag. Integendeel, een bevraging van SD Worx bij 2500 Belgische werknemers toont dat we de rest van het jaar best tevreden zijn over onze job. Lorenzo Andolfi, HR Advisor bij SD Worx: “De respondenten gaven hun werktevredenheid gemiddeld een 7,3 op 10. Dat is de hoogste score van de voorbije tien jaar.”

grafiek trend werktevredenheid engagement blue monday

De reden? Respondenten zijn positief over verschillende factoren die maken dat ze met plezier naar het werk komen, zoals werkzekerheid, jobinhoud en werkomstandigheden.
En ook het engagement zit opnieuw in de lift: “Het engagement van de Belgische medewerker toonde sinds 2009 een licht dalende trend. In 2016 en 2017 werd het laagste punt bereikt, de gemiddelde score lag toen op 6,7. Maar met een gemiddelde van 6,9 in 2019 stijgt ook deze indicator opnieuw."

Continu vinger aan de pols

Betekent dit dat bedrijven nu op hun lauweren kunnen rusten? Zeker niet. Tony Swinnen, HR specialist bij SD Worx: “We merken dat medewerkers continue feedback verkiezen boven de traditionele (half)jaarlijkse evaluatiegesprekken. We werken vandaag met z’n allen flexibeler en autonomer dan ooit tevoren, dat maakt het voor bedrijven een uitdaging om betrokkenheid te creëren. Dat doe je bijvoorbeeld door werk te maken van progress management, waarbij je op regelmatige tijdstippen met je medewerkers overlegt. Dankzij regelmatige gesprekken kunnen leidinggevenden snel op de bal spelen in de samenwerking met collega’s.”

Uit het onderzoek blijkt dat 6 op 10 medewerkers geregelde feedback als positief ervaren. Maar er is werk aan de winkel: zo’n 75% van de werknemers geeft aan niet die mogelijkheid te hebben en daardoor voelt dat ze hun talenten onvoldoende goed kunnen ontwikkelen. “Dit betekent dat medewerkers niet het beste van zichzelf kunnen geven, wat zeker een impact heeft op de productiviteit en zelfs kan leiden tot een sneller vertrek.”

Kracht van data

Nu een modern personeelsbeleid en werknemersengagement hoog op de agenda staan, is het voor hr-verantwoordelijken meer dan ooit noodzakelijk om met HR Analytics aan de slag te gaan. Cijfers zijn één element. Om ermee aan de slag te gaan is een dialoog met de werknemers alvast een goed startpunt. Lorenzo Andolfi: “Uit zulke gesprekken met werknemers komt heel wat waardevolle info, bijvoorbeeld over hoe ze de bedrijfscultuur ervaren en duiding bij werkdruk. Daaruit kun je conclusies trekken en acties opzetten.” 

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen