Is jouw hr corona-proof? Test het snel en leer van enkele best practices

Door Ria Vermeir - 3 april 2020 - Leestijd: 5 minuten

Outsourcing

Het coronavirus stelt zonder twijfel ook jouw bedrijf op de proef en niet het minst je personeelsdienst. Bovenop de oefening om de negatieve impact van de crisis op het bedrijf tot een minimum te beperken, moet ze hetzelfde doen voor de medewerkers. Maar hoe doe je dat, zowel praktisch als organisatorisch?

Corona uitdagingen HR

Dat de werkdruk voor je hr-medewerkers deze dagen hoog oploopt, hoeven we je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Naast een foutloze loonberekening en payrolladministratie stromen er continu nieuwe vragen van medewerkers binnen. Over het verplichte thuiswerken en de impact van de coronacrisis op hun loon op korte en lange termijn, om maar enkele voorbeelden te noemen.

Toch zien we dat veel bedrijven goed op de situatie inspelen. We delen 4 best practices die soelaas bieden:

1. Vermijd maximaal tijdelijke werkloosheid door thuiswerk

Arbeiders kun je uiteraard niet laten thuiswerken, maar voor het merendeel van de bedienden is dat wél een optie. Zo kun je face-to-face meetings in de meeste gevallen perfect vervangen door tele- of videoconferenties via Skype of Microsoft Teams. Ook opleidingen – intern en extern – kun je digitaal organiseren.

Nog tips rond thuiswerken? Download ons e-book ‘Zo maak je van telewerken een win-win’!

2. Doe creatieve voorstellen om vakantiedagen op te nemen

Door de quarantainemaatregelen zien heel wat werknemers reisplannen en uitstapjes in rook opgaan. Het gevolg: ze trekken massaal ingeplande vakantie in. Voor jou als werkgever is het natuurlijk niet interessant dat iedereen straks aan het einde van het jaar tegelijk vrij neemt. Bovendien is het aan te raden dat je medewerkers in deze stresserende tijd af en toe een rustdag inlassen. Lanceer dus gerust een warme oproep om toch vakantiedagen op te nemen.

Dit kun je uiteraard niet verplichten. Merk ook op dat omgekeerd, jij niet verplicht bent om annuleringen van al ingeplande vakantie goed te keuren.

3. Hou de vinger aan de pols

Nu nog belangrijker dan ooit: regelmatig polsen bij medewerkers hoe het met ze gaat. Thuiswerk combineren met zorgen voor het gezin, het is voor velen niet makkelijk. Tel daarbij nog de afleiding door nieuwsupdates en een flinke portie bezorgdheid... Annuleer nu dus zeker geen één-op-ééngesprekken, maar plan er liever wat extra in. Vraag aan het begin van je gesprek hoe zij zin vinden in hun werk en wat het team of de organisatie kan betekenen in deze uitdagende tijden. Stimuleer ook één-op-één Skypegesprekken met collega's van andere afdelingen, of creëer een WhatsApp-groep om de grappige momenten te delen die deze bijzondere situatie met zich meebrengt.

4. Overweeg tijdelijke versterking van je hr-afdeling

Bovenstaande tips komen bovenop de maandelijkse taken. Of je medewerkers het gebolwerkt krijgen, hangt sterk af van hoe je personeelsdienst werkt. Ben je goed genoeg georganiseerd om de piek op te vangen? Doe de onderstaande test en ontdek het meteen!

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen