Digitalisering op het werk: voorkom de schadelijke gevolgen

Door Frederik Somers - 25 januari 2018 - Leestijd: 3 minuten

Digitalisering

Dat digitale toepassingen voordelen bieden, staat niet ter discussie. Maar te veel organisaties lanceren te pas en te onpas tools zonder stil te staan bij welke impact dit heeft voor werknemers, en of die er echt beter van worden. Business Unit Manager People & Digital Transformation Frederik Somers geeft zijn kijk op hoe bedrijven actie kunnen ondernemen om die schadelijke gevolgen te voorkomen.

digitalisering numérisation digimeter tools outils

Digibesitas – het overdadige gebruik van digitale toestellen en tools – blijft een groot probleem. Dat blijkt uit de recentste Digimeter van onderzoekscentrum imec, een jaarlijkse enquête die het gebruik van digitale media en technologieën bij de Vlaming in kaart brengt. In 2017 bevroegen ze daarvoor 2345 Vlamingen ouder dan 15 jaar.

Van het goede te veel

De opvallendste trends uit dat onderzoek zijn de toename van het aantal smartphones en de afhankelijkheid ervan. Vooral twintigers en dertigers ervaren overtooling als problematisch. Het probleem beperkt zich ook niet tot het privéleven, ook op het werk kampen werknemers met een overdaad aan apps en tools. En dat heeft mogelijk een negatieve impact op je bedrijf, zoals verminderde productiviteit, lager engagement en zelfs burn-outs.

Ook ‘digital natives’ hebben moeite

Tot nu toe werden de zogeheten ‘digital natives’ volgens prof. Lieven De Marez van imec en UGent onterecht over dezelfde kam geschoren. Vandaag omvat die groep eigenlijk 2 afgetekende subcategorieën die anders omgaan met technologie. Zo zijn er de jongeren tussen 15 en 25 die doorgaans nog naar school gaan, en is er de groep 25 tot 35-jarigen. Zij hebben vaak al een job en een gezin, en hebben meer last om dat te combineren met de digitale gewoonten waarmee ze zijn opgegroeid. Die zijn heel tijdrovend en kunnen ze in hun huidige levensfase niet langer volhouden. Op kantoor kun je bijvoorbeeld geen eindeloze Whatsapp-conversaties houden of constant foto’s uitwisselen via Snapchat.

Tegelijk vervagen de grenzen tussen werk en privé bij – vooral – die jongere werknemers steeds meer. Ze installeren alsmaar vaker ‘werkapps’ op hun persoonlijke smartphone, zoals hun e-mail of samenwerkingstools à la Yammer. Voor sommigen blijkt het lastig om na de werkuren ook effectief te stoppen met werken.

Ga doordacht te werk

Googel je ‘tools samenwerking’, dan krijg je zo’n 410.000 resultaten. Zoek je in het Engels, dan levert dat zelfs 58 miljoen treffers op. En dan hebben we het nog niet over het aantal tools die je zouden helpen om individueel productiever te werken. Stellen dat er een overdaad aan tools bestaat, is dus een open deur intrappen. Toch surfen bedrijven mee op die trend en introduceren ze soms halsoverkop apps in hun organisaties. Beter is om eerst een pilootproject op te zetten met een beperkt aantal gebruikers, en evalueert of het je medewerkers ook effectief ten goede komt.

Te vaak zien we ook dat organisaties te weinig in begeleiding voorzien wanneer ze ‘nog maar eens’ – dixit hun medewerkers – een tool lanceren. Dat zorgt ervoor dat werknemers fouten maken, wat een negatieve invloed heeft op hun productiviteit, misschien zelfs de klantentevredenheid en hun eigen engagement. Je hebt er dus alle belang bij ook in voldoende training te investeren.

Banner newsletter NL

Gerelateerde artikelen