De rol van SD Worx in het sociaal overleg: van adviseur tot partner

24 november 2020 - Leestijd: 5 minuten

Sociaal overleg

Het sociaal overleg is in ons land diepgeworteld. Maar voor buitenlandse bedrijven die hier net opstarten, betekent onze Belgische overlegtraditie een labyrint van wetten en regels. Al laten ook ervaren lokale ondernemingen, met goed werkende sociale overlegorganen, zich hierin nog vaak begeleiden.

social-dialogue

Tamara Troucheau en Sigrid Dereymaeker, beide legal consultants bij SD Worx, coachen bedrijven in elke fase van het sociaal overleg: “Wij helpen hen door de bomen het bos te zien”.

Wat is het profiel van de bedrijven die jullie begeleiden?

Tamara: “Het sociaal overleg verloopt volgens een strikt procedé en alles staat of valt met vlotte en tijdige communicatie tussen alle betrokken partijen. Wij kennen de kneepjes van het vak en houden mee een oogje in het zeil. Vooral voor internationale bedrijven die zich net in België vestigen is dat een geruststelling. Zij lopen vaak verloren in de veelheid aan regelgeving. Wij helpen hen bij de juridische interpretatie, zodat ze compliant handelen.”

Sigrid: “Maar ook ervaren ondernemingen, die al lang vertrouwd zijn met het sociaal overleg, komen bij ons terecht. Alleen hebben zij geen dagelijkse ondersteuning nodig om dat overleg gaande te houden. Onze dienstverlening gebeurt dan eerder ad hoc, wanneer een probleem of onduidelijkheid opduikt, zoals bij de interpretatie van een nieuwe regel of aanpassing van het arbeidsreglement. Andere bedrijven kijken onze richting uit in geval van een conflict of ze doen een beroep op onze bemiddelende rol om het overleg vlotter te laten verlopen.”

Waaruit bestaat jullie taak als legal consultant precies in het sociaal overleg?

Tamara: “Voor bedrijven die voor het eerst sociaal overleg moeten organiseren, gaat dat soms erg ver. We nemen quasi de volledige dienstverlening op ons: agendapunten voorbereiden of de te behandelen onderwerpen juridisch beargumenteren. Zowel in individuele als collectieve dossiers komen we tussen. Om de vier jaar komt daar ook de organisatie van de sociale verkiezingen bij.”

Sigrid: “Daarnaast verwachten klanten dat wij hen voortdurend op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen op wetgevend vlak. Zo kunnen zij kort op de bal spelen. Klanten kiezen voor ons omdat we proactief zijn en meedenken over mogelijke oplossingen.”

Hoe wordt de rol van SD Worx doorgaans ervaren door de andere partners aan de onderhandelingstafel?

Sigrid: “Door onze expertise en ervaring geniet SD Worx veel vertrouwen. We trachten altijd de verschillende standpunten te verzoenen door eerlijk en transparant te zijn. Ligt er een aanpassing van het arbeidsreglement op tafel, dan adviseren we over de voor- en nadelen van elk punt: glijdende vs. vaste uurroosters, weekendwerk, eindejaarspremies, enz. We schetsen in de eerste plaats het juridische kader en de impact van bepaalde keuzes voor alle partijen. We stellen ons neutraal op en spelen de werkgever niet uit tegenover de personeelsafgevaardigden of vakbond. Net door die serene houding halen we vaak de angel uit het conflict.”

Waarin ligt precies de toegevoegde waarde van een partnerschap met een extern expert?

Sigrid: “Elke klant en elk dossier zijn anders. Welke juridische rol we spelen en hoe we dit concreet aanpakken is dus erg afhankelijk van wie er voor ons zit. Wat is het profiel van de klant? Welke problematiek ligt er op tafel en hoe toegankelijk is de tegenpartij? Sommige thema’s kunnen erg gevoelig liggen. In zo’n geval bekijken we of onze aanwezigheid wel wenselijk is. We willen een moeilijk sociaal overleg tenslotte niet verzwaren. Samen met de klant bereiden we dan het dossier voor en staan we de werkgever van op afstand bij. We adviseren hoe een bepaalde boodschap kan worden gebracht en waarschuwen welke punten moeilijk kunnen liggen.”

Tamara: “Bij SD Worx vinden bedrijven alle hr-dienstverlening onder één dak: payroll, hr-administratie, optimale verloning en het slim inzetten van medewerkers. Onze kennis is dus niet beperkt tot één enkel domein. Maar daar blijft het niet bij. Dankzij onze jarenlange ervaring als sociaal secretariaat, kunnen wij onze juridische adviezen ook meteen koppelen aan de payroll. De klant kan er dus meteen mee aan de slag. Zo’n praktische vertaalslag vinden ze niet bij een advocaat, die de zaken puur academisch bekijkt.”

“Daarnaast bieden we continuïteit. Door delen van het sociaal overleg uit te besteden aan een externe partner krijgen werkgevers niet alleen permanente ondersteuning, maar verzekeren ze zich ook van een goede opvolging bij interne personeelswissels. Zo gaat er geen kennis verloren. Klanten beschouwen ons terecht als de constante factor binnen hun organisatie. Onze aanwezigheid schept gemoedsrust, een waardevol iets in onzekere tijden.”

Nood aan een sociaal overleg in evenwicht?

Onze experten staan klaar om je onderneming zonder kleerscheuren door het sociaal overleg te loodsen.

Kijk hier voor meer informatie.

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen