De 7 troeven van het sociaal secretariaat SD Worx voor kmo's

Door Anja Vanherck - 20 oktober 2017 - Leestijd: 5 minuten

Loonadministratie

Uw loonberekeningen en personeelsadministratie moeten kloppen als een bus. Maar laat dat nu net ook erg complexe en tijdrovende processen zijn. Daarom doen meer dan negen op tien bedrijven een beroep op een sociaal secretariaat.

Troeven SD Worx

Bij SD Worx houden we al sinds 1945 van een dienstverlening op maat van uw onderneming. Op basis van die jarenlange ervaring werkten we een specifiek dienstenpakket uit voor kmo’s.

1. Van ondernemer tot ondernemer

Het sociaal secretariaat van SD Worx voor kmo’s werkt met regionale teams in 25 kantoren. Ons Hasseltse kantoor, bijvoorbeeld, is met zijn 15 werknemers en 1.800 professionele klanten een kmo op zich. Kantoordirecteur Yves Vanhees stuurt zijn medewerkers aan, volgt hun vakantieplanning op, staat in voor aanwervingen en leidt zijn mensen op.

“Elke dag staan we met beide voeten in de kmo-praktijk, net als onze klanten”, stipt de kantoordirecteur aan. “Deze praktijkervaring helpt ons om ondernemers met kennis van zaken bij te staan en samen met hen te zoeken naar praktische, resultaatgerichte oplossingen die écht werken voor hun organisatie. Want de perfecte aanpak voor grote ondernemingen of internationale organisaties, werkt daarom niet in een kmo-omgeving.”

2. Eén vast aanspreekpunt

“Met hun dagelijkse juridische vragen over contracten, ontslag, afwezigheden, verloning, kunnen onze klanten terecht bij hun vaste payrollconsulent”, vervolgt Yves Vanhees. “Hij of zij controleert de loonverwerking en handelt de tewerkstellingsadministratie af.”

“Maar ook op de andere medewerkers van het kantoor kunnen klanten rekenen. Ook zij hebben toegang tot alle dossiers, zodat ze ondernemers steeds met raad en daad kunnen bijstaan.”

3. Praktisch advies en sociaal-juridische ondersteuning

“Vragen over de taxshift, de juiste regels op het vlak van ouderschapsverlof of overuren … wat leeft bij ondernemers, beleven wij elke dag mee”, vult Katrien De Troch aan, payrollconsulent van het kmo-kantoor in Aalst. ‘Mijn collega’s en ik staan altijd paraat om hen snel praktische antwoorden te geven op sociaal-juridische vragen. Indien mogelijk geven we hen onmiddellijk telefonisch advies, zodat ze weten wat de mogelijkheden zijn.”

“Voor complexe vraagstukken, over de fiscale korting op overuren bijvoorbeeld, of bij vragen over arbeidsreglementen of policy’s breng ik klanten in contact met een expert ter zake. Ook kunnen ze gebruikmaken van heel wat onlinetools zoals modeldocumenten, simulatietools en juridische dossiers.”

4. Handige loonsoftware

“Specifiek voor kmo’s ontwikkelden we de loon- en HR software Proxy Online”, vertelt manager klantoplossingen kmo Luc Van Praet. “Deze bestaat uit verschillende modules. Met het loonpakket Payroll beheren onze klanten hun personeelsgegevens en de maandelijkse prestaties van hun medewerkers. Na de loonberekening zijn alle loonbrieven en documenten beschikbaar in de software. Handig is dat de medewerkers hun loonbrief ook zelf elektronisch kunnen raadplegen via de portaalsite www.myworkandme.com. En voor de boekhouder worden alle boekhouddocumenten onmiddellijk en automatisch ingeladen. Dit zijn meerdere grote troeven van SD Worx.”

5. Verschillende onlinemodules

“Naarmate ondernemingen groeien, kan er heel wat tijdswinst geboekt worden door bepaalde routinetaken te automatiseren”, weet Luc Van Praet. “Zo ontwikkelden we handige onlinemodules voor het beheer van afwezigheden-, overuren- en onkosten.”
“Wie zijn beleid cijfermatig wil sturen, kan gebruikmaken van de rapporteringsmogelijkheden in de loonpakket Payroll of van het Performance Dashboard, onze interactieve rapporteringsmodule.
Ook een benchmarkrapport behoort tot de mogelijkheden. Daarin berekenen we de gangbare verloning van één of meerdere functies op basis van de uitgebreide database van ons sociaal secretariaat.”

6. Vast maandelijks bedrag 

“Voor de loonberekening en sociaal-juridisch basisadvies betaalt de onderneming maandelijks een forfaitair bedrag”, legt Joan Peeters, verkoopdirecteur kmo, uit. “Ook correcties zijn inbegrepen in dat bedrag. Zo gebeurt het weleens dat een medewerker na de loonafsluiting toch nog extra vakantie opneemt, waardoor hij geen maaltijdcheques krijgt. Zo’n correctie kan snel in orde gebracht worden.”

7. Extra handen

“Het loonbriefje, vakantiedagen, ouderschapsverlof … Sabrina van SD Worx kan dat veel beter uitleggen dan ik”, benadrukt Francisca Van Outryve, verantwoordelijke Operations van HistogeneX. “Sinds ongeveer een jaar bezoekt Sabrina Cornet van het kmo-kantoor Antwerpen A12 ons maandelijks om onze medewerkers te woord te staan. Intussen kent ze het reilen en zeilen hier door en door.” Van assistentie bij u op de werkvloer tot tijdelijke of permanente outsourcing van uw personeelszaken: het behoort allemaal tot de mogelijkheden.

Banner newsletter NL

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen